PRZEDSZKOLA PRZYJAZNE DLA SPRAWIEDLIWEGO HANDLU
Kampania Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu, wpierana przez Fundację Fairtrade Polska, Fundację Kupuj Odpowiedzialnie oraz Polskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu, jest częścią międzynarodowego ruchu Fair Trade Towns, którego celem jest mobilizacja obywateli do działań na rzecz promowania Sprawiedliwego Handlu i kształtowania odpowiedzialnych zachowań konsumenckich wspierających Cele Zrównoważonego Rozwoju. Jednym z jej obszarów jest kampania Przedszkola Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu, umożliwiająca uzyskanie stosownego tytułu i dyplomu placówkom wychowania przedszkolnego. Udział w kampanii jest bezpłatny.
KORZYŚCI Z UDZIAŁU W KAMPANII
- wychowawcy zdobywają wiedzę merytoryczną oraz dostęp do materiałów edukacyjnych na temat edukacji globalnej wraz ze wskazówkami, jak poruszać tę tematykę z dziećmi;
- włączenie się w kampanię i wypełnienie kryteriów uprawnia do otrzymania dyplomu potwierdzającego uzyskanie tytułu Przedszkole Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu;
- tytuł Przedszkole Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu daje pierwszeństwo w spotkaniach z ciekawymi gośćmi (np. z producentami bananów ze Sprawiedliwego Handlu) zaproszonymi przez organizatorów kampanii;
- przedszkole i wychowawcy mogą liczyć na wsparcie merytoryczne ze strony organizatorów kampanii.
DEFINICJA
Przedszkole Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu jest aktywnie zaangażowane w promowanie idei Sprawiedliwego Handlu poprzez realizację kryteriów ustanowionych przez organizatorów kampanii. Oznacza to:
- wprowadzanie elementów edukacji globalnej i na rzecz odpowiedzialnej konsumpcji w trakcie zabaw i zajęć edukacyjnych z dziećmi;
- podejmowanie na terenie przedszkola oraz w społeczności lokalnej działań promujących ideę Sprawiedliwego Handlu jako wprowadzenia do kształtowania odpowiedzialnych nawyków konsumenckich oraz troski o drobnych wytwórców w krajach globalnego Południa;
- dążenie do zapewnienia dostępności produktów Sprawiedliwego Handlu na terenie przedszkola oraz podczas organizowanych wydarzeń.
JAK SIĘ WŁĄCZYĆ?
- Na początek warto zapoznać się z kryteriami , jakie przedszkole musi spełnić, by uzyskać tytuł Przedszkole Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu.
- Rozpoczęcie kampanii warto zgłosić za pomocą formularza on-line (zobacz podgląd). Dzięki temu będziemy mogli zaoferować wsparcie w jej realizacji.
- Rozpoczynając kampanię warto zapoznać się z formularzem raportu on-line z realizacji kryteriów (zobacz podgląd). Zapoznanie się z nim na początkowym etapie realizacji ułatwi odpowiednie prowadzenie i dokumentowanie kampanii w trakcie jej trwania.
- Raport on-line należy uzupełniać na bieżąco w trakcie trwania kampanii, jednak można w nim wykazać działania zrealizowane przed zgłoszeniem kampanii.
- Na koniec należy przesłać gotowy formularz raportu on-line (zobacz podgląd) wraz z wnioskiem o nadanie/przedłużenie tytułu.
- Wnioski o nadanie tytułu należy przesłać wraz z raportem z działań prowadzonych przez co najmniej rok. Wnioski o przedłużenie tytułu muszą być przesłane z raportem z dwóch lat kontynuowania lokalnej kampanii.
- Należy mieć na uwadze, że czas potrzebny na rozpatrzenie raportu wraz z wnioskiem o nadanie/przedłużenie tytułu wynosi do 1 miesiąca.
PRZEDSZKOLE PRZYJAZNE DLA SPRAWIEDLIWEGO HANDLU
O tytuł Przedszkole Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu mogą się starać dowolne placówki wychowania przedszkolnego (publiczne lub prywatne). Tytuł jest przyznawany po wypełnieniu niżej wymienionych kryteriów i zachowuje ważność przez dwa lata z możliwością odnawiania na kolejne dwuletnie okresy.
KRYTERIUM I
Władze podmiotu wskazują osobę do kontaktów z organizatorami kampanii Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu.
Co jest wymagane?
- Wskazanie przez władze podmiotu osoby do kontaktów z organizatorami ogólnopolskiej kampanii Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu.
KRYTERIUM II
Władze przedszkola przyjmują deklarację o zaangażowaniu przedszkola we wspieranie idei Sprawiedliwego Handlu.
Deklarację przystąpienia do kampanii podpisują dyrekcja placówki wychowania przedszkolnego oraz przedstawiciele rodziców. Wzór deklaracji znajdziesz tutaj.
Co jest wymagane?
- Przyjęcie i podpisanie deklaracji poparcia dla idei Sprawiedliwego Handlu.
- Upublicznienie logo kampanii w widocznym miejscu w przedszkolu, na jego stronie internetowej lub/i w mediach społecznościowych.
- Przyjęcie planu działań służącego realizacji poszczególnych kryteriów.
Co jeszcze można zrobić?
- Upublicznić deklarację w widocznym miejscu w przedszkolu, na jej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.
- Przesłać informację o zaangażowaniu w promowanie idei Sprawiedliwego Handlu do współpracujących placówek w kraju i/lub za granicą.
- Wprowadzić tematykę Sprawiedliwego Handlu i Celów Zrównoważonego Rozwoju do oficjalnych dokumentów tworzonych przez dyrekcję (np. strategii rozwoju).
- Stosować zasady Zielonego Biura oraz zasady Zielonych (Zrównoważonych) Wydarzeń, tj. ograniczanie zużycia energii, wody, papieru, ograniczanie emisji CO2 i produkcji odpadów, używanie certyfikowanych produktów ekologicznych itd.
KRYTERIUM III
Dzieci, ich rodzice, wychowawcy i inni pracownicy przedszkola poznają ideę Sprawiedliwego Handlu.
Celem kampanii jest umożliwienie wszystkim osobom w placówce zapoznanie się z ideą Sprawiedliwego Handlu, odpowiedzialnej konsumpcji i Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Co jest wymagane?
- Zapoznanie się wychowawców i innych pracowników placówki z ideą Sprawiedliwego Handlu, odpowiedzialnej konsumpcji i Celów Zrównoważonego Rozwoju.
- Zapoznanie dzieci z ideą Sprawiedliwego Handlu, odpowiedzialnej konsumpcji i Celów Zrównoważonego Rozwoju. Tematy te są prezentowane podczas zabaw i zajęć edukacyjnych, co najmniej raz w semestrze.
- Zapoznanie rodziców z ideą Sprawiedliwego Handlu, odpowiedzialnej konsumpcji i Celów Zrównoważonego Rozwoju. Temat musi zostać zaprezentowany na co najmniej jednym spotkaniu otwartym dla rodziców w trakcie danego roku szkolnego.
Co jeszcze można zrobić?
- Poszerzać wiedzę na temat Sprawiedliwego Handlu, odpowiedzialnej konsumpcji i Celów Zrównoważonego Rozwoju przez lekturę materiałów informacyjnych, serwisów internetowych itp.
- Zorganizować konkurs talentów/prac plastycznych na temat Sprawiedliwego Handlu, odpowiedzialnej konsumpcji i Celów Zrównoważonego Rozwoju w kontekście edukacji globalnej.
KRYTERIUM IV
Przedszkole promuje ideę Sprawiedliwego Handlu na swoim terenie oraz w społeczności lokalnej.
W placówce wychowania przedszkolnego prowadzone są działania promujące Sprawiedliwy Handel i mające wpływ na społeczność lokalną.
Co jest wymagane?
- Zorganizowanie co najmniej dwóch wydarzeń w roku promujących Sprawiedliwy Handel, np. z okazji Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu, World Fairtrade Challenge (maj) i/lub Tygodnia Edukacji Globalnej (listopad).
- Regularne zamieszczanie informacji na temat Sprawiedliwego Handlu w mediach placówki wychowania przedszkolnego (np. gabloty, materiały promocyjne przedszkola, strona internetowa, media społecznościowe).
Co jeszcze można zrobić?
- Zapraszać przedstawicieli społeczności lokalnej (przedsiębiorców, organizacje pozarządowe, władze, media) do udziału w wydarzeniach przedszkolnych związanych z kampanią.
- Prowadzić kronikę kampanii, w której odnotowywane są wszystkie wydarzenia z nią związane.
- Nawiązać kontakty z innymi instytucjami biorącymi udział w kampanii Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu w okolicy oraz w innych częściach kraju i za granicą.
KRYTERIUM V
Przedszkole sprzyja wprowadzaniu produktów Sprawiedliwego Handlu na swoim terenie oraz w społeczności lokalnej.
Co jest wymagane?
- Korzystanie z produktów Sprawiedliwego Handlu w trakcie działań i wydarzeń promujących ideę Sprawiedliwego Handlu.
Co jeszcze można zrobić?
- Zapewnić dostęp do produktów Sprawiedliwego Handlu w ramach wyżywienia dzieci (np. owoce, soki i przekąski).
- Zapewnić dostęp do produktów Sprawiedliwego Handlu (np. kawa, herbata) dla wychowawców placówki.
- Stosować na terenie placówki kosmetyki i środki czystości oraz ręczniki z bawełny Fairtrade.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA KAMPANII
Aby zgłosić kampanię musisz być zalogowany
Aby wysłać raport musisz być zalogowany