MIEJSCA PRACY PRZYJAZNE DLA SPRAWIEDLIWEGO HANDLU
Kampania Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu, wspierana przez Fundację „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska, Fundację Kupuj Odpowiedzialnie oraz Polskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu, jest częścią międzynarodowego ruchu Fair Trade Towns, którego celem jest mobilizacja obywateli do działań na rzecz promowania Sprawiedliwego Handlu i kształtowania odpowiedzialnych zachowań konsumenckich wspierających Cele Zrównoważonego Rozwoju. Jednym z jej obszarów jest kampania Miejsca Pracy Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu, umożliwiająca uzyskanie stosownego tytułu i dyplomu podmiotom (np. firmom, organizacjom, instytucjom), które korzystają z produktów Sprawiedliwego Handlu w ramach własnej konsumpcji. Należy zaznaczyć, że o tytuł mogą ubiegać się wyłącznie firmy, które same nie mogą wytwarzać ani dystrybuować produktów Sprawiedliwego Handlu. W związku z tym kampania nie obejmuje hoteli, restauracji, kawiarni oraz sklepów i firm produkcyjnych branży spożywczej i odzieżowej. Udział w kampanii jest bezpłatny.
KORZYŚCI Z UDZIAŁU W KAMPANII
- pracownicy i inni interesariusze podmiotu dowiadują się, czym jest Sprawiedliwy Handel oraz działają na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju, takich jak sprawiedliwość społeczna, walka z ubóstwem, godność i prawa człowieka;
- włączenie się w kampanię i wypełnienie kryteriów uprawnia do otrzymania tytułu Miejsce Pracy Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu;
- tytuł Miejsce Pracy Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu daje pierwszeństwo w spotkaniach z ciekawymi gośćmi (np. z producentami kawy ze Sprawiedliwego Handlu) zaproszonymi przez organizatorów kampanii;
- podmiot oraz jego pracownicy i inni interesariusze mogą liczyć na wsparcie merytoryczne ze strony organizatorów kampanii.
DEFINICJA
Miejsce Pracy Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu jest aktywnie zaangażowane w promowanie idei Sprawiedliwego Handlu poprzez realizację kryteriów ustanowionych przez organizatorów kampanii. Oznacza to:
- prowadzenie na terenie podmiotu działań informacyjnych na temat Sprawiedliwego Handlu, Celów Zrównoważonego Rozwoju i odpowiedzialnej konsumpcji, w tym na temat przyczyn ubóstwa w krajach globalnego Południa, związanych m.in. z globalnym systemem handlu i jego wpływem na społeczności tych krajów;
- podejmowanie działań promujących ideę Sprawiedliwego Handlu jako narzędzia walki z ubóstwem i poprawy warunków życia drobnych wytwórców w krajach globalnego Południa;
- dążenie do zapewnienia dostępności produktów Sprawiedliwego Handlu na terenie podmiotu oraz podczas organizowanych wydarzeń;
- korzystanie z produktów Sprawiedliwego Handlu przez pracowników podmiotu, co przyczynia się do polepszania sytuacji drobnych producentów, rolników i pracowników w krajach globalnego Południa.
JAK SIĘ WŁĄCZYĆ?
- Na początek warto zapoznać się z kryteriami, jakie podmiot musi spełnić, by uzyskać tytuł Miejsce Pracy Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu.
- Rozpoczęcie kampanii warto zgłosić za pomocą formularza on-line (zobacz podgląd). Dzięki temu będziemy mogli zaoferować wsparcie w jej realizacji.
- Rozpoczynając kampanię warto zapoznać się z formularzem raportu on-line z realizacji kryteriów (zobacz podgląd). Zapoznanie się z nim na początkowym etapie realizacji ułatwi odpowiednie prowadzenie i dokumentowanie kampanii w trakcie jej trwania.
- Raport on-line należy uzupełniać na bieżąco w trakcie trwania kampanii, jednak można w nim wykazać działania zrealizowane przed zgłoszeniem kampanii.
- Na koniec należy przesłać gotowy formularz raportu on-line formularzem raportu on-line z realizacji kryteriów (zobacz podgląd) wraz z wnioskiem o nadanie/przedłużenie tytułu.
- Wnioski o nadanie tytułu należy przesłać wraz z raportem z działań prowadzonych przez co najmniej rok. Wnioski o przedłużenie tytułu muszą być przesłane z raportem z dwóch lat kontynuowania lokalnej kampanii.
- Należy mieć na uwadze, że czas potrzebny na rozpatrzenie raportu wraz z wnioskiem o nadanie/przedłużenie tytułu wynosi do 1 miesiąca.
MIEJSCE PRACY PRZYJAZNE DLA SPRAWIEDLIWEGO HANDLU
O tytuł Miejsce Pracy Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu może się starać dowolny podmiot (np. firma, organizacja, instytucja), który korzysta z produktów Sprawiedliwego Handlu w ramach własnej konsumpcji. Należy zaznaczyć, że o tytuł mogą ubiegać się wyłącznie firmy, które nie wytwarzają, ani nie prowadzą dystrybucji produktów Sprawiedliwego Handlu. W związku z tym kampania nie obejmuje hoteli, restauracji, kawiarni oraz sklepów i firm produkcyjnych branży spożywczej i odzieżowej. Tytuł jest przyznawany po wypełnieniu niżej wymienionych kryteriów i zachowuje ważność przez dwa lata z możliwością odnawiania na kolejne dwuletnie okresy.
KRYTERIUM I
Władze podmiotu wskazują osobę do kontaktów z organizatorami kampanii Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu.
Co jest wymagane?
- Wskazanie przez władze podmiotu osoby do kontaktów z organizatorami ogólnopolskiej kampanii Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu.
KRYTERIUM II
Władze podmiotu przyjmują deklarację o zaangażowaniu we wspieranie idei Sprawiedliwego Handlu.
Deklarację podpisują odpowiednie władze podmiotu (np. Zarząd). Wzór deklaracji znajdziesz tutaj.
Co jest wymagane?
- Przyjęcie i podpisanie deklaracji poparcia dla idei Sprawiedliwego Handlu.
- Upublicznienie logo kampanii w widocznym miejscu na terenie podmiotu, na jego stronie internetowej lub/i w mediach społecznościowych.
- Przyjęcie planu działań służącego realizacji poszczególnych kryteriów.
- Zapoznanie pracowników podmiotu z ideą Sprawiedliwego Handlu i poinformowanie ich o dążeniu do uzyskania tytułu.
Co jeszcze można zrobić?
- Upublicznić deklarację w widocznym miejscu na terenie podmiotu, na jego stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.
- Przesłać informację o zaangażowaniu w promowanie idei Sprawiedliwego Handlu do współpracujących firm/instytucji/organizacji w kraju i/lub za granicą.
- Wprowadzić tematykę Sprawiedliwego Handlu i Celów Zrównoważonego Rozwoju do oficjalnych dokumentów tworzonych przez kierownictwo podmiotu (strategii rozwoju, planu ochrony środowiska, polityki zamówień publicznych itp.).
- Stosować zasady Zielonego Biura oraz zasady Zielonych (Zrównoważonych) Wydarzeń, tj. ograniczanie zużycia energii, wody, papieru, ograniczanie emisji CO2 i produkcji odpadów, używanie certyfikowanych produktów ekologicznych itd.
KRYTERIUM III
Produkty Sprawiedliwego Handlu są regularnie używane na terenie podmiotu oraz podczas organizowanych wydarzeń.
Co jest wymagane?
- Korzystanie z produktów Sprawiedliwego Handlu (np. herbaty, kawy, cukru, owoców itp.) podczas wydarzeń publicznych organizowanych lub współorganizowanych przez podmiot.
- Używanie co najmniej dwóch różnych rodzajów produktów Sprawiedliwego Handlu w codziennej działalności podmiotu (konsumpcja wewnętrzna, częstowanie klientów itp.). Przez dwa różne rodzaje produktów należy rozumieć np. kawę i herbatę, nie zaś np. kawę mieloną i kawę instant.
Co jeszcze można zrobić?
- Dążyć do stałego rozszerzania asortymentu produktów Sprawiedliwego Handlu używanych na terenie podmiotu (np. o cukier, owoce suszone, kwiaty, ubrania robocze i ręczniki z bawełny Fairtrade) i podczas organizowanych wydarzeń.
- Stosować na terenie podmiotu kosmetyki i środki czystości oraz ręczniki z bawełny Fairtrade.
KRYTERIUM IV
Podmiot promuje ideę Sprawiedliwego Handlu wśród swoich interesariuszy.
Co jest wymagane?
- Zamieszczanie we własnych materiałach drukowanych (np. ulotki, raporty) informacji o korzystaniu z produktów Sprawiedliwego Handlu lub rozpowszechnianie materiałów informacyjnych (np. ulotki) organizacji Sprawiedliwego Handlu na terenie podmiotu (np. w poczekalni).
- Zamieszczenie informacji o korzystaniu z produktów Sprawiedliwego Handlu na stronie podmiotu, w mediach społecznościowych itd.
- Umieszczenie w widocznym miejscu na terenie podmiotu (dla pracowników i innych interesariuszy) informacji “Tu używamy produktów (np. kawy, herbaty) ze Sprawiedliwego Handlu”.
Co jeszcze można zrobić?
- Wspierać rynek produktów Sprawiedliwego Handlu wśród interesariuszy podmiotu poprzez dawanie prezentów ze Sprawiedliwego Handlu (np. kwiaty ze Sprawiedliwego Handlu z okazji Dnia Kobiet albo paczki z produktami Sprawiedliwego Handlu jako tradycyjny prezent na święta, z okazji awansu albo odejścia z pracy).
- Zachęcać interesariuszy podmiotu do wspierania organizacji Sprawiedliwego Handlu, organizacji zajmujących się odpowiedzialną konsumpcją, ekologią i prawami człowieka (np. poprzez angażowanie się w działania informacyjne i edukacyjne, podpisywanie petycji, wolontariat pracowniczy, pomoc w pozyskiwania środków).
KRYTERIUM V
Podmiot włącza się w promocję idei Sprawiedliwego Handlu na swoim terenie oraz w społeczności lokalnej.
Pracownicy i inni interesariusze podmiotu angażują się w działania promujące Sprawiedliwy Handel i mające wpływ na społeczność lokalną.
Co jest wymagane?
- Aktywny udział podmiotu w co najmniej dwóch wydarzeniach w roku promujących Sprawiedliwy Handel, np. z okazji Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu, World Fairtrade Challenge (maj) i/lub Tygodnia Edukacji Globalnej (listopad).
Co jeszcze można zrobić?
- Zapraszać przedstawicieli społeczności lokalnej (organizacje pozarządowe, władze, media) do udziału w wydarzeniach związanych z kampanią.
- Nawiązać kontakty z innymi instytucjami (jednostki terytorialne, szkoły, uczelnie, wspólnoty wyznaniowe) biorącymi udział w kampanii Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu w okolicy oraz w innych częściach kraju i za granicą.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA KAMPANII
Aby zgłosić kampanię musisz być zalogowany
Aby wysłać raport musisz być zalogowany