Dobre praktyki fundraisingowe

Przedstawiamy kilka pomysłów na zbieranie funduszy z przeznaczeniem na dobre cele.

Poczęstunek

Dystrybucja materiałów edukacyjnych nt. Sprawiedliwego Handlu, połączona z degustacją produktów Fair Trade, może przynieść więcej pieniędzy w postaci wolnych datków, niż koszt zakupionych produktów. Własnoręcznie upieczone ciastka/ciasta zawierające składniki pochodzące ze Sprawiedliwego Handlu (kakao, bakalie) dzięki wartości dodanej jaką jest praca wykonana przez osoby piekące, może jeszcze bardziej „podnieść stawkę”. Oczywiście przed podjęciem takiej akcji należy dokładnie przestudiować także opinię prawną odnoszącą się do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. mającego chronić dzieci w szkołach i przedszkolach przed “niezdrową” żywnością.

Alternatywą do środków spożywczych może być rękodzieło Fair Trade i/lub własnoręcznie wykonane przedmioty, np. ozdoby z materiałów z recyklingu.

Sklepik

Na wyspie Langeoog inicjatorami promowania Sprawiedliwego Handlu oraz korzystania z produktów Fair Trade było środowisko tamtejszych chrześcijan. W przykościelnym domu parafialnym prowadzą sklep „Eine Welt” (Jeden świat). Nazwa jest wyrazem poczucia wspólnej odpowiedzialności krajów bogatej Północy i ubogiego Południa za świat. W ofercie sklepu znajdują się produkty sprowadzane przez chrześcijańskie organizacje działające na zasadach wolontariatu oraz produkty z firmy El Puente, takie jak kawa, herbata, miód, czekolady, żywność ekologiczna i rękodzieło, biżuteria – wszystkie wyprodukowane zgodnie z zasadami Sprawiedliwego Handlu. Można tam także nabyć branżową literaturę, czasopisma, gry edukacyjne nt. globalnej odpowiedzialności. Sklep jest prowadzony społecznie, a cały dochód jest przeznaczany na utrzymanie szkoły zawodowej CEPT w Koudougou (Burkina Faso).

Bieg

Szkoła podstawowa w Mamer, wspólnie z władzami gminy, zorganizowała bieg sponsorów dookoła szkoły. Zebrane w ten sposób środki uczniowie przekazali na rzecz rolników z krajów globalnego Południa.

Turniej piłkarski

1 czerwca 2014 r. Fair Trade Hong Kong Foundation zorganizowała pierwszy charytatywny turniej piłkarski Fair Trade w związku z Finałami Mistrzostw Świata FIFA w piłce nożnej.

Celem rozgrywek była promocja Sprawiedliwego Handlu na szerszą skalę. Wydarzenie promowane hasłem „Kick Away Poverty” (Wykopać ubóstwo) zyskało przychylny odbiorów w firmach działających w Hong Kongu. Wśród nich znalazły się: Hong Kong Exchanges and Clearing Limited, JEBSEN & Co., Hong Kong Broadband Network, Fuji Xerox (HK) Limited, Towngas, Konica Minolta, CLP Power, Wofoo Social Enterprises, iCable‐Sports, SOCAM Development Limited, Belle Worldwide oraz Covoy Financial Services Ltd. Zwycięzcą rozgrywek okazała się drużyna z firmy Hong Kong Exchanges and Clearing Limited, zaś drugie, trzecie i czwarte miejsca przypadły odpowiednio JEBSEN & Co., Hong Kong Broadband Network oraz Fuji Xerox (HK) Limited. Drużyna Hong Kong Broadband Network zwyciężyła również w kategorii największej zebranej kwoty.

Entuzjastyczna reakcja przedsiębiorstw i udział w rozgrywkach sprawił, iż rok później z okazji Międzynarodowego Dnia Walki z Ubóstwem (17.10.2015) Fair Trade Hong Kong Foundation zorganizowała drugi charytatywny turniej piłkarski Fair Trade, którego hasłem przewodnim było: „Fairness Inside You” (Sprawiedliwość jest w Tobie).

Organizatorzy chcieli w ten sposób zwiększać świadomość opinii publicznej na temat problemu ubóstwa, przybliżyć ruch Sprawiedliwego Handlu i produkty Fair Trade, a także zebrać fundusze na edukację globalną.

Turniej podzielono na fazę grupową oraz półfinały. Finał miał miejsce tego samego dnia. Każda z drużyn biorących udział w turnieju otrzymała na pamiątkę piłkę z certyfikatem Fairtrade.

Każda drużyna zgłoszona do rozgrywek musiała zapłacić wpisowe w wysokości 20 000 HKD (fundusze zostały przeznaczone przez Fair Trade Hong Kong Foundation na wsparcie edukacji globalnej). Gracze mogli prosić swych przyjaciół lub krewnych o datki na wpisowe. Zbieranie przez drużyny pieniędzy na wpisowe to dodatkowa okazja do promowania idei Sprawiedliwego Handlu.

Aby wyróżnić wysiłki przedsiębiorstw, które pozyskują fundusze dla celów promocji Fair Trade, ustanowiono dwie nagrody:

W drugiej edycji rozgrywek udział wzięło 18 drużyn reprezentujących praktycznie wszystkie grupy społeczne w Hongkongu: drużyna uniwersytecka, drużyna przedsiębiorców (np. przedstawiciele firm takich jak Danone, Konica Minolta, Bank of East Asia) oraz drużyny wystawione m.in. przez organizacje pozarządowe, związki wyznaniowe i związki zawodowe. Fair Trade Hong Kong Foundation zebrała 200 000 HKD, kwotę stanowiącą równowartość kilkunastomiesięcznej pensji!

Przygotowano na podstawie publikacji Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu. Zaangażuj się!.

Wstecz